12 tips om hoger te scoren in Google
In de vorige blog heb je kunnen lezen wat SEO is en waarom het van belang is. In deze blog gaan we het hebben over On-page SEO. On-page SEO, oftewel wat er op de pagina zelf gebeurd om zo hoog mogelijk in de zoekmachine terecht te komen.
De volgende punten kunnen on-page gedaan worden om zo hoog mogelijk te scoren:
1. Title tag
De titel, dit moet een blikvanger zijn. Is de titel niet interessant genoeg? Grote kans dat mensen het artikel/de blog dan niet eens lezen. De titel mag niet langer zijn dan 63 karakters. (Limiet dat Google heeft ingesteld). Daarnaast is goed om het long-tail keyword in je titel te verwerken.
2. Omschrijving (description meta tag)
Dit is het stukje tekst dat onder de URL komt te staan in Google. Geef hierin de kern van je blog weer. Dit stukje tekst bestaat uit maximaal 140 tekens.
Voorbeeld:
Bloemenzaak.nl: Bloemen bestellen en laten bezorgen
Goedkope WK voetbalshirts – natuurlijk bij voetbalshirtje.nl
Schoenen online kopen | Gratis verzending | ZALANDO
3. H1-H2-H3 tags
Elke H kan je zien als een hoofdstuk in een boek. H1 is de titel, die wordt door Google als belangrijkst gezien. De H1 kan maar één keer in je blog gebruikt worden. Zorg dat hier een aantal keywords in staan. H2 is een tussenkopje dat ook belangrijk is, maar iets minder belangrijk dan de H1. Voor H3 geldt hetzelfde als H2, deze worden vaak als tussenkopjes gebruikt. H2 en H3 mag je vaker gebruiken.
4. Eerste paragraaf
Het komt nog wel eens voor dat in plaats van de metatag de eerste paragraaf in de zoekmachine komt te staan. Daardoor bepalen bezoekers op basis van de eerste paragraaf of ze de tekst gaan lezen of niet. Zorg ervoor dat deze pakkend is.
5. Anchor teksten
Dit zijn eigenlijk de linkjes die binnen je site naar een andere pagina linken. Vermijd ‘klik hier’, maar gebruik ‘neem contact op’.
6. Nadruk leggen op zoektermen
De keywords die je hebt uitgekozen mogen best een beetje extra aandacht krijgen. Dit kun je doen door ze dik gedrukt te maken of juist schuin gedrukt.
7. Inhoud
Zorg dat je inhoud uniek en persoonlijk is. Dit spreekt mensen aan. Er is tegenwoordig zoveel te vinden op internet dat je je hier ik kan en moet onderscheiden. Zorg er ook voor dat je keywords in je tekst voorkomen, maar overdrijf het niet. De tekst moet goed leesbaar blijven.
8. Afbeeldingen
Achter een afbeelding staat ook tekst. Op deze tekst kan ook gezocht worden via de zoekmachine. Zorg dus dat deze ‘alt-tags’ relevante informatie en bijvoorbeeld keywords bevatten.
9. Bestandsnaam
Zorg ervoor dat de bestandsnaam duidelijk is. schrijf je een tekst over bloem schikken, noem het bestand dan ook zo.
10. Laadtijd
Google let ook op de laadtijd van een website. Best logisch, als Google mij tien resultaten geeft maar de eerste doet er te lang over om te laden, klik ik liever op de volgende. Duurt het laden te lang? dan vindt Google de site niet zo relevant of niet goed geprogrammeerd. Dat kan ervoor zorgen dat je site zijn PageRank kwijt raakt.
11. Aantal pagina’s
Een website moet niet te weinig en niet te veel pagina’s hebben. Tussen de 7 en 12 is goed. Heb je te weinig pagina’s dan is de website niet erg relevant. Maar heb je te veel pagina’s dan wordt je site te onoverzichtelijk en de structuur te ingewikkeld.
12. Bouncerate
Een ‘bouncerate’ is dodelijk voor je website. Een bouncerate is als iemand op je website klikt, maar op één pagina blijft en niet doorklikt. De website doet dus niet wat hij niet zou moeten doen.