SEO, of terwijl zoekmachine optimalisatie. Een term die in de online wereld steeds belangrijker wordt. Hoe goed word jij online gevonden en waar ligt dit aan? Maar ook het aantrekken van de juiste klant hoort bij het fenomeen SEO.
Tegenwoordig typt 97% van de consumenten zijn vraag in via een zoekmachine. Het zou natuurlijk mooi zijn als ze meteen bij jouw site terechtkomen. Deze blog is een introductie. De komende weken nemen we je mee in een vlucht langs verschillende SEO onderwerpen, zodat je zelf leert jouw website beter vindbaar te maken in zoekmachines als Google.
Stap 1 – keywords
De eerste stap is het achterhalen van de problemen/vragen waar jouw klanten mee worstelen. 90% procent van de mensen die ergens naar op zoek zijn, zoeken dit online én belangrijker nog, in Google. Consumenten zijn opzoek naar antwoorden. Zij stellen deze vragen aan zoekmachines als Google. Probeer daarom eerst uit te zoeken wat je doelgroep nou daadwerkelijk bezig houdt, alvorens je de content schrijft.
Stap 2 – informatie afstemmen
Als je de vraag weet, kan je het antwoord formuleren. In het antwoord stop je een aantal ‘keywords’. Dit zijn woorden waar jouw klanten voornamelijk op zoeken. Naast keywords is er ook een zogenaamd long-tail keyword. Dit is een zin van meerdere sleutelwoorden. Bijv. ‘mooiste bloemdecoratie Arnhem’. Zorg dat het long-tail keyword in de URL van de pagina staat. Het long-tail keyword wordt minder gebruikt dan korte keywords, maar is wel specifieker. Met het long-tail keyword kan je je onderscheiden en de informatie richten op minder concurrerende posities in Google, waardoor je meer kans heeft om hogere posities te behalen op deze serie zoekwoorden.
Stap 3 – regelmatig nieuwe informatie plaatsen
Bezoekers hebben je website gevonden, maar dan? Om ervoor te zorgen dat bezoekers ook echt klant worden is het belangrijk dat ze vaker op jouw website komen. Door regelmatig nieuwe en relevante informatie op de website te plaatsen zullen bezoekers vaker op je website terugkomen.
Meta description
De meta description is het stukje tekst dat je onder het webadres ziet staan als je iets in Google hebt ingetypt. Dit is de tekst die mensen als eerst lezen en moet een samenvatting van de pagina geven. Daarop wordt vaak gebaseerd of de site relevant is of niet. U kunt voor de meta description 140 tekens gebruiken. Zorg er voor dat deze tekst goed weergeeft wat er op de website is te vinden.
Voorbeeld
Stel je hebt een bloemdecoratiebedrijf. Mensen die je naar jouw website wilt trekken zijn dus mensen die bloemdecoratie nodig hebben. Zij zullen zoeken op ’bloemdecoratie Amsterdam’ ‘bruidsboeket’ ‘mooie bloemen voor bruiloft’ etc. Op deze vragen moet je dus een antwoord formuleren. ‘wij maken niet alleen bruidsboeketten maar verzorgen alle bloemdecoratie’. Zorg ervoor dat de titel uit minder dan 60 tekens, inclusief een aantal keywords bestaat.
Waar let Google op
Google basseert zijn ranking (volgorde van de websites die worden weergegeven op een bepaalde zoekopdracht) op basis van relevantie in combinatie met het zoekwoord. Google let hierbij op meer dan 200 factoren. Een aantal van deze factoren kun je sturen en heb je zelf in de hand. De belangrijkste even op een rijtje:
- Hoe vers je informatie/blog is
- De regio waar de zoekende zich bevindt
- Welke keywords je gebruikt in je titel, afbeeldingen, tekst en URL
- De snelheid van het laden van je website
- De links vanuit andere sites of social media die wijzen naar jouw website. Hoe relevant deze links zijn, domain authority etc. Dit noemen we ook wel linkbuilding. Zie onze twee blogs over Off page SEO en linkbuilding.
Door een hoog gerelateerde website blijf je de concurrentie voor. Zo kun je zelfs met minder bezoekers beter scoren, omdat er meer potentiele klanten op jouw website komen. Het is belangrijk dat de website niet te ingewikkeld in elkaar zit. Het moet duidelijk zijn waar bezoekers op kunnen klikken en waar ze naartoe gaan.
Nieuwsgierig geworden?
Stagiaire Tineke schrijft vanaf deze week op wekelijkse basis een post over zoekmachine optimalisatie (SEO). Zo wordt je aan de hand meegenomen langs een aantal belangrijke stappen om je website zelf beter vindbaar te maken. Houd onze blog in de gaten voor de nieuwste berichten!