Zo stap je stap-voor-stap in de schoenen van je klant
In vorige blogs vertelde ik hoe je met on-page SEO en off-page SEO je website kunt optimaliseren voor de zoekmachine. De kern van het verhaal is dat je keywords (zoekwoorden) gebruikt die aansluiten bij jouw doelgroep. Maar hoe kom je daarachter?
Om een goed beeld te krijgen op welke woorden en vragen jouw doelgroep zoekt, is het goed om je te verplaatsen in de klant. Makkelijk gezegd dan gedaan natuurlijk. In deze blog gaan we het hebben over de buyer persona. Een makkelijke en betrouwbare manier om meer inzicht te krijgen in je doelgroep.
In het bedrijf waar je werkt is er vast iemand die rechtstreeks contact heeft met de klant. Vraag of hij/zij op wil schrijven wat voor vragen van klanten er allemaal langskomen. Dit zijn de pijnpunten van de klant. Dingen waar ze zelf niet uitkomen of mee zitten. Probeer op deze vragen een antwoord te formuleren. Naast het bijhouden van vragen van klanten kun je ook naar de klanten toe gaan, of contact met klanten opnemen. Vraag wat zij goed en minder goed vinden aan jouw product of dienst, welke veranderingen zij graag zien etc.
De tweede stap is om deze pijnpunten uit te werken in scenario’s. Neem een persoon voor je, bijvoorbeeld Ronald. Ronald is 46 jaar en wil graag een nieuwe website omdat zijn oude website verouderd is. Zelf heeft hij geen kennis in huis om dit te realiseren. De website moet goed functioneren en Ronald wil hem zelf kunnen bijhouden. Door de wensen van de ‘verzonnen’ klant af te stemmen op jouw diensten kan je zelf de juiste doelgroep aantrekken.
Het is ook goed om een dag uit het leven te beschrijven van de persoon die jij in je hoofd hebt. Wat doet hij, wat denkt hij, wat vindt hij belangrijk. Zet een foto bij het verhaal zodat je er echt een beeld bij krijgt. Omdat je nu weet wie de persoon is waar je voor schrijft, en je de vragen weet waar hij mee tobt, kun je daar de keywords op aan laten sluiten. In dit geval bijv. : nieuwe website, zelf website onderhouden enz. maar let op! Zoekwoorden als ‘nieuwe website’ hebben erg veel concurrentie. Dit betekend dat dit zoekwoord heel vaak gebruikt wordt door andere websites. Hierdoor wordt het lastig om hoog in Google te komen met dit zoekwoord. Als dit het geval is, kun je beter voor een ander keyword kiezen. Met google Adwords kun je de concurrentie bekijken.
In dit proces is het handig om niet alleen met het marketingteam te werken, betrek ook de sales en misschien nog andere afdelingen erbij. Waarschijnlijk heeft elke afdeling een ander beeld van de doelgroep. Het is ook mogelijk om meerdere buyer persona’s te maken. De meeste bedrijven hebben er tussen de vijf en acht.
Vragen die je kunt stellen om achter je doelgroep te komen:
- Wat probeert de buyer persona te vermijden?
- Waar ziet de buyer persona een uitdaging in?
- Waar zit de buyer persona mee?
- Welke zoekwoorden gebruikt je buyer persona om jouw bedrijf te vinden via een zoekmachine?
- Hoe ziet een dag eruit van du buyer persona?
- Waar ligt zijn/haar hart?
Heb je nog een aanvulling op deze lijst? Laat ze hieronder in een reactie achter.