´Meten is weten´ horen we steeds vaker. En dit is ook zo. Het is ook goed om te weten waar de bezoekers op je website vandaan komen. Hier kun je dan weer op inspelen als je wilt adverteren.
Als je niet meet, weet je ook niet waar jouw bezoekers het beste op reageren. En dit is van levensbelang voor je bedrijf. Daarom is het slim om je website bij te houden in Google Analytics.
Google Analytics is een gratis tool waarmee je meer inzicht krijgt in het verkeer naar en op je website. De tool houdt voor je bij hoeveel bezoeker je website trekt, of mensen vaker terug komen. Hoe mensen op je website zijn gekomen, rechtstreeks of via de zoekmachine en wanneer mensen op je website komen. Dit is een goede manier om erachter te komen wanneer je je blog moet posten. Dit is natuurlijk op het tijdstip dat je website het meest bezocht wordt.
Wat werkt beter?
Ook kun je met deze tool je social media goed in de gaten houden. Wat wordt er door mensen (klanten/bezoekers) over jouw bedrijf gezegd op Twitter? Ditis hele waardevolle informatie voor jou.
Wil je via de mail mensen naar je website trekken maar weet je niet welk mailtje mensen sneller overhaalt om op de link naar de website te klikken? Maak twee verschillende mailtjes. Probeer eerst een aantal weken mailtje 1. En bekijk wat de resultaten zijn. Daarna verstuur je mailtje 2. Via Google Analytics kun je zien wanneer er veel mensen via de mail op je website zijn gekomen en wanneer minder. Aan de hand hiervan kun je bekijken welk mailtje het beste werkt. Op deze manier kun je ook testen welke zoekwoorden tot meer bezoekers leiden.
Google Analytisc houdt ook voor je bij hoe lang mensen op jouw website blijven. Tussen de 0 en 10 seconden is niet goed. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is je pagina te langzaam of sluit de titel niet aan bij de inhoud van de pagina. probeer bezoekers langer vast te houden, dit is ook een van de dingen waar Google op let bij het ranken van je pagina.
Hoe navigeert de bezoeker over je site? Je kunt bekijken waar bezoekers op klikken. Hierdoor krijg je een beter beeld van je bezoekers. Waar zoeken ze naar? Bekijken ze de offerte wel?
Mobiele netwerk
Tegenwoordig heeft Google Analytics ook een Mobiele Analyse. Hiermee kun je Apps en het verkeer naar en op je website vanaf de mobiel of tablet meten. Omdat steeds meer mensen gebruik maken van Apps, telefoons en tablet is het goed om dit te meten. De website voor de mobiel of tablet is vaak anders dan die voor de desktop. Maar welke dingen moet je wel of niet terug laten komen in de website voor mobiel/tablet? Met Google Analytics kun je kijken op welke elementen veel op wordt geklikt en welke juist niet. Het kan zijn dat de mobielen bezoekers geen filmpjes bekijken. Dan hoef je het filmpje ook niet terug te laten komen op de mobiele website.
Misschien wel het belangrijkste wat je met Google Analytics kunt is het instellen van doelen. Is jouw doel dat bezoekers jouw filmpje bekijken. Dan kun je dit instellen. Google Analytics laat je weten wanneer je je doel bereikt hebt. Op deze manier kun je je website steeds meer optimaliseren.
Waar gebruik jij Google Analytics voor? Laat een reactie achter.