In deze driedelige blogserie geven we SEO tips. Dat wil zeggen: hoe je jouw website hoger in de index van zoekmachines kan krijgen. Dat is belangrijk, omdat er bij een lage “ranking” (rang in de zoekindex) waarschijnlijk erg weinig klanten zijn die op jouw site klikken.
Alle activiteiten die zorgen voor een hoge rang noemen we SEO, search engine optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Onze eerste SEO tips gaan over linkbuilding. Lees en leer!
Maak backlinks aan voor zoekmachineoptimalisatie
Linkbuilding is de meest traditionele manier van zoekmachineoptimalisatie. Het komt erop neer dat je links naar je content (webpagina, blog) plaatst op startpagina’s, webgidsen en forums. Vaak moet je hiervoor webmasters aanschrijven met het verzoek om links uit te wisselen, en startpagina’s vragen om jouw site in hun bestand op te nemen. Hoe meer van deze “backlinks” je hebt, hoe groter je zoekmachineoptimalisatie. Je ranking in de zoekmachines gaat door linkbuilding dus omhoog.
Omdat er veel online content wordt aangeboden, is het bij linkbuilding belangrijk om een groot aantal websites aan te schrijven, zodat op z’n minst een paar ervan besluiten om jouw blog te plaatsen of links uit te wisselen. Kale links (die niet verpakt zijn in goede content) op forums en blogs zetten is een snelle manier om je de woede van webmasters en andere bezoekers op de hals te halen, dus doe dat maar lekker niet.
Tenslotte: hoe lang deze vorm van linkbuilding zijn vruchten nog af blijft werpen voor zoekmachineoptimalisatie is twijfelachtig. We leggen straks uit waarom.
Kies de juiste platforms uit voor je linkbuilding
Een betere manier van linkbuilding is om content (artikelen, media etc) te plaatsen die mensen aanspreekt, zodat zij vanzelf naar jouw artikelen gaan linken. Hiervoor zal je jouw content moeten plaatsen op plekken waar die mensen rondhangen! Ga daarom na welke nieuwssites, blogspots en websites relevant zijn voor jouw klanten en branchegenoten. Sowieso spreek je daar direct een hoop potentiële klanten aan.
Actief worden op de fora van geschikte websites en met je posts iets waardevols toevoegen aan hun community, is ook een erg goede manier om de interesse in je bedrijf aan te wakkeren. Verder leiden links op pagina’s met hoge ranking in de zoekmachines, oftewel op kwaliteitswebsites, tot een betere zoekmachineoptimalisatie. Dus als je een artikel mag schrijven of een gastblog mag plaatsen op een populaire site voor jouw branche, draagt dat bij aan de zoekmachineoptimalisatie van jouw site of blog!
Linkbuilding dankzij waardevolle content
De meest primitieve soort linkbuilding is om een ongeordend zootje links neer te kwakken op alle websites die je maar kan vinden. Maar dat wordt steeds minder nuttig voor zoekmachineoptimalisatie. Kale links en gekochte links kunnen je positie in Google nu zelfs omlaag halen. Ook links op verzamelsites zoals startpagina’s helpen je ranking niet meer omhoog.
De reden is dat Google met zijn recente updates (Panda en Penguin) zijn indexeringssysteem wegstuurt van kwantiteit naar kwaliteit. Het gaat er nu om hoe waardevol en origineel de content op je website is: je moet je links steeds meer verdíenen. De verwachting is dat de relevantie van je content in de toekomst alleen maar belangrijker wordt voor linkbuilding. Besteed dus aandacht aan je teksten. Zorg dat ze leesbaar, interessant en vernieuwend zijn.
Plaats regelmatig nieuwe content zodat je een community
van volgers opbouwt. En zorg dat elke pagina/blog uniek
is: als je stukken tekst letterlijk kopieert naar nieuwe
stukken content, herkent Google dat.
En tenslotte moet je relevante en populaire zoektermen in je teksten en websitestructuur verwerken – daar zullen we in deel 2 en 3 van dit blog aandacht aan besteden.
Een website met optimale SEO?” description=”JVH webbouw ontwikkelt websites die zeer goed vindbaar zijn dankzij geoptimaliseerde SEO. Maak uw bedrijf weer vindbaar.