Het is alweer 9 jaar geleden dat de eerste iPhone op de markt kwam. Enige jaren later kwamen de Android smartphones op de markt. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een smartphone. Daarnaast is in bijna alle huishoudens wel een iPad of een Tablet te vinden.
Met de komst van smartphones en tablets is de manier waarop we van het internet gebruik maken ook veranderd. Het internet gebruik via smartphones en tablets is het internetten via de desktop PC en laptops voorbij gegaan. En de verwachting is dat deze trend zich nog zal voortzetten.
De sterke opmars van mobiele apparaten vraagt een andere aanpak van de manier waarop websites ontworpen worden. Op de desktop PC of laptop werken we met een muis en bij smartphones en tablets gebruiken we onze vingers. Bij (potentiële) klanten welke de website via een smartphone of tablet bezoeken moeten bijvoorbeeld de knoppen aangepast worden. Deze moeten geschikt zijn om met de vingers aangetikt te worden. Ook de resolutie van de website moet geschikt voor de beeldschermresoluties van smartphones en tablets. De tekst van de website moet ook op de kleine schermen van smartphones goed leesbaar zijn.
Met een responsive webdesign kunnen we de website bezoekers altijd een website tonen welke goed leesbaar en bedienbaar is, ongeacht het apparaat welke zij gebruiken om de website te bezoeken. Een responsive website is zo ingericht dat er slechts één website onderhouden hoeft te worden. Het apparaat waarmee de website wordt bezocht wordt gedetecteerd waarna het geschikte formaat wordt getoond.
Google heeft een tool waarmee je kan controleren of je website geschikt is voor mobiele apparaten. Deze tool kun je hier vinden.
Waarom een responsive website?
Als je website responsive is dan zullen bezoekers met mobiel apparaat langer op je website blijven. De website is immers prettig leesbaar en bedienbaar. Als dit niet het geval is dan zal men snel verder zoeken. Omdat de bezoekers langer op de website blijven heb je de gelegenheid om je diensten of productenaanbod goed onder de aandacht te brengen waardoor men eerder zal overgaan tot aankoop.
Een responsive website zal dus zorgen voor meer verkopen, dit wordt ook in diversen onderzoeken bevestigd. Een responsive website toont ook aan dat je bedrijf met de tijd mee gaat en dat het haar klanten serieus neemt.
Een ander voordeel van een responsive website is dat deze hoger in Google zal ranken.
Een responsive website en de Google ranking
Google ziet als geen ander de opkomst van mobiele apparaten en wil de gebruikers van haar zoekmachine een goede gebruikerservaring geven. Dit doet Google door, bij voorkeur, haar gebruikers door te sturen naar websites welke responsive zijn. Zodat haar gebruikers, ongeacht het apparaat welke zij gebruiken, op een website terecht komen welke goed leesbaar en bedienbaar is.
Voor het bepalen van de ranking van websites maakt Google gebruik van een algoritme welke een weging geeft aan verschillende factoren. Het aantal linkjes welke naar een website is bijvoorbeeld zo’n factor. Websites welke responsive zijn krijgen van Google een grotere weging dan websites welke dit niet zijn. Door de website responsive te maken is het dus mogelijk om de concurrentie (indien zij geen responsive website hebben) in ranking voorbij te gaan. Andersom geldt natuurlijk ook dat je concurrenten je voorbij kunnen gaan zolang je website nog niet responsive is.