Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe pagina’s (ookwel backlinks of inlinks genoemd) naar een bepaalde pagina. Met als doel een hogere waardering van Google (of een andere zoekmachine).
Een voorbeeld van linkbuilding is als je op de website van een camping kijkt en daar een link staat naar een website waar je caravans kunt kopen. Zijn er veel websites die een linkje hebben naar jouw website, dan stijgt jouw website in de zoekmachine.
Richtlijnen
Linkbuilding is oorspronkelijk bedoeld om je doelgroep te bereiken. Helaas is hier de laatste jaren veel misbruik van gemaakt. Je kon namelijk linkjes kopen. Google heeft hier op gereageerd door nieuwe richtlijnen te stellen. Linkjes ruilen werkt niet heel goed meer. Je kunt beter aan ABC-linkbuilding doen. SiteA zet een linkje op siteB en siteC zet een linkje van siteB op zijn website, zo krijg je een driehoek. Daarnaast is het belangrijk dat de website waar jouw linkje op staat relevant moet zijn voor het onderwerp, bijvoorbeeld dezelfde branche of zoals een camping een linkje naar een caravans winkel. Een linkje vanaf een goede website (die zelf hoog in Google staat) werkt het best. Een linkje vanaf Zalando werkt bijvoorbeeld beter dan een linkje vanaf de website Tweedehandsschoenen van Karel.
Tools
Er zijn een aantal Tools waarmee je bij kunt houden waar jouw concurrenten linkjes plaatsen, en welke pagina’s jouw linkje geplaatst hebben. Een van deze gratis tools heet backlinkmonitor (www.monitorbacklinks.com). Ook op www.linkbuildingtool.nl kun je je linkbuilding activiteiten bekijken.
Ankertekst/Anchortekst:
Een bekend woord bij linkbuilding is ankertekst. Dit is het woord wat de link wordt. Bijvoorbeeld caravans. Als je op caravans klikt, kom je op de site van caravans.
Linkbuilding kost erg veel tijd, maar als je het regelmatig doet en de resultaten meet, zie je dat je website er wel fors van zal stijgen!
Gouden tip: schrijf een goede ankertekst en zorg voor een gevarieerd backlinkprofiel